Wednesday, June 2, 2010

susah senang

assalamualaikum w.b.t

**doakan sama2 untuk kemenangan Islam,,free Palestin~~ amiin

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
alhamdulillah masih dapat mengepost di sini.

Alhamdulillah juga tanda kesyukuran atas segala nikmat yang diberi. Perasan tak yang kita selalu anggap kegagalan,kekurangan a
dalah suatu ujian dariNYA. Contohnya bila dapat result exam, senang nak ucap "alhamdulillah" bila berjaya, tapi bila down lain pulak yang keluar cth: "dapat sikit je", "sedihnya"..sampai lupa nak cakap "alhamdulillah"..(moga kita always be thankfull to ALLAH fi kulli hal)..

Ujian dari ALLAH sebenarnya dua-dua, nikmat dan musibah..(7:168)try rujuk. Tapi kalau musibah kita lagi rasa teruji dari nikmat walaupun sebenarnya nikmat ujian tu lagi payah nak rasa diuji..


Dan saya teringat akan seorang sahabat yang pernah mengingatkan tentang dalil (57:22-23)try semak. Waktu tu, dia baru accident dan kereta dia agak teruk. (banyak guna duit untuk repair dan dia baru lagi dapat kereta tu).Dalam dalil tu jelas yang segala apa yang berlaku telah ditetapkan ALLAH dan supaya tak sedih bila kehilangan sesuatu dan tak terlalu happy bila dapat sesuatu.

Dan ujian ALLAH tu berdasarkan tahap kesanggupan penerimaan manusia juga.(2:286)rujuk. Tapi jangan terus berputus asa dari berusaha dan berdoa. Dan saya yakin
setiap dari kita ujian nikmat dan ujian musibah lain-lain.(mungkin sama, mungkin tak)
itulah pahit manis kehidupan.

Dan, bila kita redha, kita tahu rezqi lain2 maka tak wujudlah masalah hasad dengi dsb. Cuma, kita yang perlu ubah cara kita tu ke arah yang lebih memberi kejayaan.

(moga kita sama-sama sabar bila mana ditimpa musibah dan bersyukur bila dapat nikmat)

pilihlah..








0 comments:

Post a Comment