Friday, June 4, 2010

rindu~~

bismillah alhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Dengan ketentuanNYA tadi dapatlah berhq setelah sekian lamanya cuti.terubat kerinduan..alhamdulillah..dapat jugak berjaulah bersama sahabat2..

Tadi saya baru beli sebuah buku tajuk dia: Hancurkan Egomu by Syaikh Majdi Al-Hilali..buku ni berkisar tentang sifat bangga, bahaya
nya sifat ini, faktor dan cara mengatasi.

Melalui pembacaan saya, banyak ilmu2 baru yang boleh dikongsi.

1) masuk dalam kategori sombong adalah ketika seseorang melihat dirinya sendiri, meskipun itu adalah bahagian kecil, dengan puas dan s
enang atas apa yang diketahui atau dilakukan olehnya. Selanjutnya ia memuji dirinya sendiri atas prestasinya itu dan lupa bahwa ALLAH sajalah yang memiliki setiap kelebihan yang ada pada diri kita

2) Jadi kesombongan merupakan bahaya yang masuk ke dalam diri kita, menyeru untuk menyombong amal dengan memperbany
akkannya. Misalnya berkata dalam hati kita,
"aku sungguh kuat,penyabar,dan mampu melakukan hal itu...Aku bersungguh-sungguh melakukannya ..Aku paham betul hal itu..Aku telah kuat berpuasa pada hari panas..Aku telah berinfaq sekian...Aku hebat bila dapat bangun solat tatkala orang lain nyenyak tidur...

Kita berasa bangga dan sombong dengan potensi diri , tapi pada saat yang sama telah melupakan nikmat ALLAH yang diberikan kepada kita dalam proses itu semua..

dan saya sangat suka dan terkesan dengan kata-kata Umar bin Al-Khattab

"Semoga ALLAH memberi rahmat kepada orang yang telah memberitahu sisi-sisi kekuranganku kepadaku"

semoga kita sama-sama mencontohi sifat Umar bin Al-Khattab.

dan buat sahabat,kawan dan semua yang mengenali saya,

"Semoga ALLAH memberi rahmat kepada orang yang telah m
emberitahu sisi-sisi kekuranganku kepadaku"

semoga mengambil apa yang bermanfaat..=)





0 comments:

Post a Comment