Thursday, April 19, 2018

Lantana Camara



Nama bunga ni Lantana Camara. ❤️
Cantik kan..subhanallah.

"Flowers always make people better, happier and more helpful; they were sunshine, food and medicine for the soul". (Quote)




Amaanienaa,
Kelantan Darul Naim,
Malaysia.



Monday, April 9, 2018

Favourite Month: April

Bismillah walhamdulillah,
Assalamualaikum wbt semua.


Real friend know your favourite cake 😅
Terima kasih.


Let's holiday and enjoy your free time 😎


Dan yang terakhir, semoga bertemu dengan Ramadhan, bulan yang sentiasa dirindukan.❤️ 

Amaanienaa,
9hb April 2018,
Kubang Kerian,
Kelantan,
Malaysia.




Saturday, February 17, 2018

Rabithah

Bismillah 
Assalamualaikum semua.



Semakin jauh masa berlalu ke hadapan, tanpa disedari, semakin kita telah meninggalkan kenangan yang di belakang. Adakalanya juga kita terlupa dengan kenangan-kenangan yang manis di belakang sebab kita sedang asyik indah dengan masa yang dijalani sekarang. Bila sesuatu tragedi atau peristiwa yang menyebabkan kita terduduk lelah sekarang, barulah kita kembali mengambil kenangan yang lalu untuk kembali menguatkan diri agar kembali kuat dengan harapan dapat melangkah terus untuk melalui hari-hari yang mendatang dengan baik, malah lebih baik. Fuh, panjangnya!


Ni gambar masa masing-masing tak sabar nak balik rumah dah grad :)

Ni pulak gambar semangat berkelah wida' katanya. ;p


Ni pulak, sempatla bergambar dengan kak solehah. Lepas tu berapa tahun dah baru jumpa balik kat program area Lembah Klang ni. Kak Solehah pun dah ada anak 3 :'D


OK gamba ni paling lejen sangat sebab...banyak sangat sebab yang tak mampu nak ditaip. Hanya Allah je tahu betapa bahagianya masa ni. Rasa sangat nikmat ukhwah tu. Alhamdulillah 

Beginilah jalan dakwah mengajarkan aku tentang ukhwah. Walaupun macam-macam ragam akhowat, tapi merekalah idola kita, sumber kekuatan kita, tempat mengadu kita, yang menasihati kita, yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kita, dan yang penting sentiasa ada waktu susah ataupun senang. 


----------------------------------------------------------------------------------------------------


Habis..ada rasa semangat tak? ^_~ hihi

Thursday, February 1, 2018

Happy February 2018



:) :) :)


Still in progress to be okay ^^,'



I just hope that I can be strong, patience, and smile always. :D



;)


Asma Amanina,
010218.
**My new favourite song : https://www.youtube.com/watch?v=3Ets0iR2NhU :')


Friday, April 22, 2016

Begitulah Takdir.

Bismillah walhamdulillah
lama benar rak mencoret di sini.Allahumma solli 'ala Muhammad.
Takdir.

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas’uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai): Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40 hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia menghembuskan padanya ruh dandia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya, ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya, sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli syurga lalu dia memasuki syurga.

Begitulah takdir. Walaupun masalah datang dari pelbagai sumber dan punca,yakinlah duhai hati, semuanya telah ditetapkan.Kuatkan semangat dengan mendekatkan diri kepada Allah, sedar hakikat sebagai hamba.Banyakkan beristighfar dan berdoa, semoga setiap masalah yang hadir bertemu penyelesaiannya.Insya-Allah.




Ya Allah, kuatkan kami, berikan kami sebaik-baik kesabaran.
amieen.

Saturday, January 2, 2016

Tembok Penghalang

Bismillah,
Assalamualaikum semua sahabat2, pembaca blog dan blogger semua.

Alhamdulillah masih lagi bernafas pada masa ini.
Masa berlalu dan berlalu.
Tahun ni bertambah lagi satu angka.

Mendapat berita kematian pada awal tahun baru sangat menginsafkan.
Innalillahi wainna ilaihi rojiun.
Takziah buat mereka yang kehilangan insan tersayang.
Insya-Allah kita juga bakal mengikut jejak bertemu dengan kematian.

Untuk yang masih bernyawa, masih terbuka pintu beramal dan taubat untuk kita.
Subhanallah.

____________________________________________________________________

Tembok penghalang.
Apakah tembok yang menghalang anda dari terus memajukan diri sendiri?

Penakut?
Kurang kemahiran?
Kurang ilmu?
Kurang pengalaman?

Tahun 2015 telah menjadikan saya dengan izin Allah jua berjaya memecahkan tembok penghalang iaitu kurang keberanian dan kurang kemahiran dalam memandu.
Alhamdulillah, terasa satu bebanan kat bahu berkurang.
Saya bebas!
Hajat saya 2 tahun yang lepas telah dimakbulkan.

_________________________________________________________________________

Walaupun belum bertemu jodoh, tapi Allah gembirakan saya dengan nikmat yang lain.
Sangat banyak dan sangat tak disangka2 terutamanya bila dapat sampai ke bumi para anbiya'. Allahuakbar!

Kalau dulu suka sangat nyanyi lagu Irfan Makki Labbaikallah, tak sangka doa tu menjadi kenyataan. Terharu dan bersyukur dan berharap akan lebih kuat menghadapi ujian duniawi.

Harapnya hajat tahun 2015 yang tak tercapai akan tercapai pada tahun 2016 ni.
Insya-Allah amien.

Semoga tsabat wahai diri.








Monday, September 21, 2015

Syukur Alhamdulillah

Alhamdulillah
Bismillah,
Assalamualaikum wbt.

Tetibe rase nak menulis malam ni.

Alhamdulilah dah nak masuk sembilan bulan kerja kat sini.
Alhamdulillah dapat join training HACCP.
Coming soon insya-Allah bengkel halal pulak.

Ok. Tajuk post ni syukur alhamdulillah.
Syukur sebab kita tak perlu nak merantau jauh2 untuk cari rezeki.
Paling jauh pun mungkin Sabah dan Sarawak.
Dan kalau ada yang kerja oversea pun bukanlah majoriti macam warga asing yang datang sini kan.

Tapi kalau dalam Islam, harta pangkat ni semua luaran je.
Yang penting Allah tengok pada taqwa kita.
Walaupun pangkat besar mana pun,
Tapi takde taqwa, tak jaga batas2 agama, tak de nilai jugak.

Dalam Islam kalau niat kerana Allah, kerja amanah, dapat pahala,
Selain dapat rezki.
Untung.
Kita tak fokus kerja je.
Sampai waktu solat, kita solat.
Supaya tiap masa kita ingat kat Allah.
Tapi, kalau bukan Islam di hati?

Saya kadang2 tertanya2 bagaimana mereka itu mendapat kekuatan?

Apa yang membuatkan mereke terus kuat menghadapi kehidupan?

Macam mana mereka hadapi tekanan?

Dan besar sangat harapan saya agar dapat menarik mereka bersama keindahan Islam di hati mereka.

Memang tak mudah.

Tapi tak bermakna menyerah kalah kan.

Dan sekarang tengah berfikir nak buat macam mana.