Saturday, June 12, 2010

pak cik teksi

Bismillah alhamdulillah
Assalamualaikum w.b.t

Segala puji bagi ALLAH yang mentakdirkan segala-galanya. Terasa best membuat daurah tanpa charge sewa nak di comparekan dengan yang sebelum2 ni. Terharu dan seronok jugak bila tengok junior2 yang masih muda dah dapat kefahaman tentang tarbiah islamiah.(compare dengan diri sendiri) dan mengharapkan mereka mampu mengamalkan dan mewarisi rantaian perjuangan.Amiin.(sangat berharap)

Dah sampai kat stesen lrt, saya decide nak naik teksi sampai rumah. Dipendekkan cerita, bila teksi yang dinaiki dah masuk kawasan perumahan, tiba-tiba muncul seorang budak dengan menaiki basikal dengan lajunya menghentam teksi pak cik tu.Tercampak budak tu. Namun alhamdulillah budak tu masih selamat dan no injured.

Apa yang nak disampaikan dalam cerita ni sebenarnya ialah sangat baguslah sikap pak cik tu sebab walaupun kereta dia kene langgar dengan yang memang totally salah budak tu,tapi dia tak tinggi suara, slow talk je dengan budak tu dan senyum aje.Pak cik tu umur dia adalah dalam lingkungan 50-an.Mungkin faktor umur dan lebih menyedihkan tayar pak cik tu pecah+pancit. Dan dia betulkan sorang2. (tak mampu nak tolong)

Semoga budak yang naik basikal tu ambil pengajaran dan kita mengambil contoh sikap pak cik tadi. Tak terus melenting,marah dsb. Biasalah, budak2..=)

--------------------------------------------------------------------------------

Dan waktu nak datang program tadi naik lrt jugak, dan dalam tu ada 2 orang buta dan budak yang mcm down syndrom. Terasa betapa bersukurnya dikurniakan anggota dan akal yang sempurna. Betullah yang sesekali kita kene keluar dari kelompok kehidupan kita yang biasa supaya kita boleh tengok sikap,ambil pengajaran dari manusia2 yang lain. Kalau kita rasa kita susah, sebenarnya ada lagi orang yang susah dari kita, kalau kita rasa tak sempurna, sebenarnya ada lagi orang yang diuji dengan lagi dahsyat. Nampak lah memang manusia tak sempurna dan perlukan pertolongan dari ALLAH.

Dan bila mana kita memuji makhluk, subhanallah sebenarnya segala pujian selayaknya hanya untukNYA.

wasalam

0 comments:

Post a Comment