Intima’ atau penggabungan ke dalam
mana-mana Harakah Islamiah adalah merupakan perkara pokok dan domain
bagi memastikan kelangsungan gerakan Islam. Intima’ atau penggabungan
ini adalah penggabungan seorang akh ke dalam Harakah Islamiah secara
aqaidi [berdiri atas keimanan dan prinsip], bersifat kulliy [total],
berciri masiri [untuk selama-lamanya] yang melibatkan intima’ fikri,
intima’ harakiy @ tandhimi dan juga intima’ syuuri.
Syeikh Fathy Yakan menyatakan:
“Dia mengetahui
bahawa penggabungannya ini bukan sekadar penggabungan berdasarkan
kelahiran atau warisan. Tetapi dia memahami Islam dan memahami bahawa
bekerja untuk Islam adalah isu paling genting yang menentukan kesudahan
dirinya; Islam dan bekerja untuk Islam merupakan risalah hidupnya, di
mana dia diciptakan untuk melaksanakan risalah tersebut di dunia ini.
Begitu juga, kebahagiaan dirinya di dunia dan akhirat hanya tercapai
dengan memberikan komitmen kepada Islam dan melaksanakan tuntutan Islam.
Sebarang pelanggaran atau kecuaian dalam perkara ini akan diikuti oleh
dosa, perhitungan amal dan pembalasan.”
Intima’ ini menjadikan setiap akh yang menggabungkan dirinya di dalam jamaah memiliki wa’yu kulli [kesedaran total] dan basiroh wadhihah [kejelasan ] sehingga akh ini menjadi rakaiz islamiah kepada jamaah. Penggabungan ini menjadikan akh tadi meleburkan kepentingan peribadi untuk kepentingan jamaah [izabah maslahah syaksiah li maslahtil jamaah]
sehingga ia mengerahkan seluruh potensi diri, jiwa raga, pemikiran
untuk mencapai objektif jamaah ke arah mencari mardhatillah demi
merealisasikan tamkin deenilillah di muka bumi. Untuk itu akh tadi wajib
percaya [seqah] dengan matlamat, wasilah dan jalan amal yang digariskan
oleh jamaah mengikut adab-adab amal jamaie iaitu ukhuwwah, tsiqah,
taat, syura, istisyarah, isti’zan, indhibat, amal kerahsiaan dan terbuka
serta tanasuh. Intima’ ini lahir dari hati yang rela dan sedar akan
adabiyat harokiyyah dan kewajipan memahami bahawa menegakkan Islam perlu
secara amal berjamaah [amal kolektif] sehingga dia tajarrud untuk
dakwah dan fikrahnya.
Intima’ fikri bermaksud seorang
akh yang menggabungkan dirinya ke dalam jamaah perlu mengikat
pemikirannya mengikut neraca jamaah, pandangan dan syura jamaah yang
diputuskan mengikut adabiyat syariyyah dan adabiyat tandhimiyah.
Ini bagi mengelakkan berlaku perselisihan pendapat dan kecelaruan
aliran fikrah yang akan mewujudkan tanzim di dalam tanzim. Ia juga
menghasilkan wehdatul fikr [kesatuan pemikiran] di dalam menangani
mana-mana isu dan menggarap polisi-polisi jamaah.
Intima’ harokiy atau tandhimi pula ialah bermaksud seorang
akh perlu mengikat dirinya dengan peraturan kerja jamaah [adabiyat
harokiyah @ tandhimiyah] serta berpegang kepada 10 Arkanul Bai’ah.
Keterikatan ini menjadikan akh adalah seorang yang berdisiplin,
mengutamakan keputusan-keputusan jamaah, melaksanakan tugas jamaie dan
tandhimi secara sempurna dan mengelakkan jamaah kepada perpecahan dan
lambat mencapai objektifnya.
Manakala intima’ syu’uri ialah setiap akh memiliki rasa kebersamaan, rasa kekitaan di dalam menjayakan agenda jamaah.
Syu’ur ini terbit dari kedalaman rasa ukhuwwah dan thiqah yang tinggi
terhadap para pimpinan dan sesama ahli. Tahap yang paling rendah ialah
salamatus as-sadr [berlapang dada] manakala martabat tertinggi ialah
ithar [mengutamakan saudaranya melebihi dari dirinya].
Intima’ jamaie mestilah lahir dari kejelasan titik tolak yang suci [wudhuh sofa’ al-ibtidak]
bagi memastikan akh tadi memberikan sumbangan dan thabat intima’nya.
Tanpa titik tolak yang betul akan terdedah kepada gejala inhirof
[penyelewengan], kegelinciran dan futur. Kata salafussoleh:
“ Ma dholla ahadukum fi toriq illa bi fasadil ibtida’, fa inna fasadal ibtidak yuathiru fil intihak..”
[Tidaklah sesat atau menyeleweng salah
seorang dari kalangan kamu di jalan ini kecuali bermula dari permulaan
yang salah, kerana permulaan yang salah akan mempengaruhi pada
pengakhirannya..]
Justeru, mana-mana akh yang
menggabungkan dirinya ke dalam jamaah perlu mengingatkan dirinya saat
dia melangkah ke hari pertama bersama gerombolan jamaah ini. Adakah dia
bersama jamaah ini dengan tujuan-tujuan peribadi yang lain, atau sekadar
meraih sokongan dan populariti atau mendapat habuan pangkat dan jawatan
atau sebagainya. Intima’ ini mestilah lahir dari asas syarie iaitu
berpaksikan dorongan al-Quran dan taujihat nabawiyah yang
meng’asolah’kan kesyari’yyahannya berintimakkan di dalam jamaah.
Intimak’ ini bermaksud seorang
akh bersedia untuk tenggelam dan larut di dalam lingkungan amal islami
secara berjemaah dan tersusun. Akh tadi menjadi anggota kepada Harakah
Islamiah yang dia menyakini risalah jamaah tersebut dan berusaha
mencapai makna intimak kepada jamaah tersebut dengan menyempurna dan
memenuhi tuntutan dan syarat-syarat penggabungan tersebut.
As-Syeikh Mustafa Mahsyur di dalam bukunya ‘Bainal Qiyadah wal Jundiyah’ menjelaskan tuntutan intima’ jamaie seperti berikut:
1. Beriman Kuat dengan Amal Jamaie dan Tuntutannya
Syarat ini menuntut agar tugas ini
menguasai dirinya dan menjadi fokus utamanya. Dalam perkara ini, kami
bawakan kata-kata as-Syahid Hasan al-Banna:
“Sesungguhnya tugas seorang Islam
sejati dijelaskan oleh Allah Tabaraka wa Ta‘ala dalam satu ayat
al-Quran, kemudian diulang oleh al-Quran dalam beberapa ayat. Ayat yang
meliputi tugas orang Islam dalam kehidupan tersebut ialah firman Allah
Tabaraka wa Ta‘ala:
Dan berjihadlah kamu pada jalan
Allah dengan jihad yang sebenar-benarnya, Dia lah yang memilih kamu
(untuk mengerjakan suruhan agamaNya); dan Dia tidak menjadikan kamu
menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama, agama
bapa kamu Ibrahim. Dia menamakan kamu: “orang-orang Islam” semenjak
dahulu dan di dalam (al-Quran) ini, supaya Rasulullah (Muhammad) menjadi
saksi yang menerangkan kebenaran perbuatan kamu, dan supaya kamu pula
layak menjadi orang-orang yang memberi keterangan kepada umat manusia
(tentang yang benar dan yang salah). Oleh itu, dirikanlah sembahyang,
dan berilah zakat, serta berpegang teguhlah kamu kepada Allah! Dia lah
Pelindung kamu. Maka (Allah yang demikian sifat-Nya) Dia lah sahaja
sebaik-baik Pelindung dan sebaik-baik Pemberi pertolongan. (al-Hajj: 78)
2. Meletakkan Segala Urusan Kehidupannya untuk Kepentingan Amal Da’wah
Segala urusan peribadinya seperti
pekerjaan, tempat tinggal, perkahwinan, permusafiran dan lain-lain
adalah tunduk kepada kepentingan da’wah, di mana semua perkara tersebut
tidak melemahkan produktivitinya untuk da’wah.
Dia juga perlu menyiapkan diri dalam
segala aspek dan elemennya agar menjadi alat yang efektif dan baik untuk
jama‘ah merealisasikan objektif dan cita-cita yang diidamkan. Berkenaan
pengertian ini, as-Syahid Hasan al-Banna berkata:
“Sesungguhnya Islam berhajat kepada
individu mempunyai perasaan yang peka merasai kecantikan dan keburukan,
ketajaman akal yang sahih mampu mengenal betul dan salah, kemahuan yang
tegas, tidak lemah dan berlembut dalam soal kebenaran dan jasmani yang
sejahtera mampu melaksanakan bebanan kewajipan kemanusiaan dengan
sebaik-baiknya. Dia menjadi alat yang baik untuk merealisasikan kemahuan
yang baik, membantu kebenaran dan kebaikan.”
3. Mempastikan Keikhlasan Niatnya Demi Allah
Seorang akh yang memiliki komitmen
jamaie akan menjadikan percakapan, perbuatan dan seluruh jihadnya
meletakkan tujuan untuk Allah, mencari keredhaan dan ganjaran baik-Nya.
Dia tidak memandang kepada keuntungan, keterampilan, kemegahan, gelaran,
kemajuan atau kemunduran. Ini bermakna, dia merupakan tentera akidah
dan gagasan, bukan tentera sesuatu tujuan dan kepentingan. Kerana Allah
Ta‘ala hanya menerima amalan yang ikhlas semata-mata kerana-Nya.
4. Komited dengan Kefahaman Islam yang Sahih dan Syumul
Iaitu kefahaman yang diterima dan
dijadikan titik pertemuan oleh jama‘ah, bersih daripada penjuzukan,
penyelewengan atau kesilapan. Seorang individu mestilah komited dengan
kefahaman ini. Dia tidak boleh mengizinkan kemunculan pelbagai aliran
pemikiran yang berbeza di dalam jama‘ah, lalu berlaku perpecahan. Bahkan
setiap individu menjadi penjaga yang amanah terhadap kefahaman ini
daripada mana-mana penyelewengan atau perubahan.
5. Komited
dengan Jalan dan Langkah-langkah Amal Islam sebagaimana yang Ditetapkan
oleh Jama‘ah untuk Merealisasikan Objektifnya yang Agung
Iaitu dengan menyediakan individu Islam
contoh dan sebenar, rumahtangga Islam yang komited dengan ajaran Islam
dan dibina di atas asas taqwa sejak awal pembentukannya. Begitu juga
menyediakan masyarakat Islam yang didokong oleh tunggak yang terdiri
daripada individu dan rumahtangga Islam ini. Agar masyarakat ini menjadi
tapak yang kukuh lagi kemas untuk kerajaan Islam tertegak di atasnya.
Usaha ini disempurnakan di peringkat semua bangsa yang menganut Islam.
Kemudian semua kerajaan Islam ini bersatu untuk membentuk negara Islam
sejagat dikepalai oleh Khilafah Islamiyyah.
6. Mempersiap dan Meneguhkan Diri untuk Berjihad di Jalan Allah dengan Jiwa dan Harta
Dia perlu tahu dengan penuh yakin,
pencerobohan musuh Allah tidak akan berhenti dan objektif da’wah tidak
akan tercapai kecuali dengan jihad di jalan Allah. Jihad adalah
kefardhuan yang terus kekal hingga bila-bila. Oleh itu, dia mestilah
sentiasa menyertakan niat jihad dan kecintaan untuk mati syahid secara
berterusan. Dia juga mesti mempersiapkan diri dengan komited
mempraktikkan sifat orang beriman, agar dia berjaya melaksanakan kontrak
perjanjian yang menguntungkan dengan Allah.
Sesungguhnya Allah telah membeli
daripada orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda
mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga… (at-Taubah:
111)
Dia hendaklah berwaspada terhadap
tarikan dunia berbentuk keseronokan dan perhiasan, menjauhi pelbagai
bentuk kemewahan, kerehatan dan seumpamanya. Supaya dia tidak terdedah
kepada rasa keberatan dan cenderung kepada dunia apabila semboyan jihad
dibunyikan. Akibatnya, dia menerima siksaan yang amat pedih dan Allah
akan menukarkannya dengan orang lain untuk melaksanakan kewajipan
jihad. Dia perlu tahu, Allah tidak memerlukan diri dan jihadnya:
Dan sesiapa yang berjuang
(menegakkan Islam) maka sesungguhnya dia hanyalah berjuang untuk
kebaikan dirinya sendiri; sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak
berhajatkan sesuatupun) daripada sekalian makhluk. (al-‘Ankabut: 6)
7. Memiliki Keazaman untuk Berkorban
Iaitu keazaman untuk berkorban sama ada
harta mahupun jiwa di jalan meninggikan kalimat Allah dan meneguhkan
agama Allah di muka bumi. Dia juga menandatangani kontrak perjanjian
yang menguntungkan dengan Allah:
Sesungguhnya Allah telah membeli
daripada orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda
mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga… (at-Taubah:
111)
Di sini Shuhaib ar-Rumi berkata: Ketika
saya mahu berhijrah dari Mekah untuk bersama Nabi s.a.w. (di Madinah),
Quraisy berkata: Wahai Shuhaib, kamu datang kepada kami dalam keadaan
tidak berharta. Kemudian kamu keluar (Mekah) dengan harta kamu. Demi
Allah, perkara ini tidak boleh berlaku sama sekali. Saya pun berkata
kepada mereka: Apa pandangan kamu jika saya serahkan harta saya kepada
kamu, apakah kamu melepaskan saya? Mereka menjawab: Ya. Oleh itu, saya
pun menyerahkan harta saya kepada mereka. Lalu mereka melepaskan saya.
Saya pun keluar (Mekah) sehingga sampai ke Madinah. Berita ketibaan saya
sampai kepada Nabi s.a.w.. Baginda lantas bersabda: Shuhaib telah
beruntung. Shuhaib telah beruntung. Baginda mengucapkannya sebanyak dua
kali.
Oleh itu, seorang individu mestilah
melatih dirinya untuk berkorban dengan apa saja yang mahal dan berharga
di jalan Allah, tidak kedekut harta, tenaga, masa, ilmu atau jiwanya
untuk da’wah. Kerana da’wah menuntut semua tersebut daripada dirinya,
bukan sebahagian sahaja. Kemudian, segala kebaikan yang
dipersembahkannya, dia akan mendapatinya di sisi Allah lebih baik dan
lebih besar ganjarannya:
8. Mempersiap dan Menguatkan Diri untuk Tetap Teguh di atas Jalan Da’wah
Dia mempersiapkan diri untuk tidak
meninggalkan amalnya di dalam jama‘ah mahupun jihad untuk mencapai
matlamatnya, walau betapa lama tempoh, berpanjangan tahun dan banyak
halangan. Dia tetap demikian, sehingga bertemu dengan Allah dalam
kebaikan tanpa menukar atau mengubah janjinya dengan Allah. Oleh itu,
dia mendapat ganjaran orang yang jujur:
Di antara orang-orang yang beriman
itu, ada yang bersikap benar menunaikan apa yang telah dijanjikannya
kepada Allah (untuk berjuang membela Islam); maka di antara mereka ada
yang telah selesai menjalankan janjinya itu (lalu gugur syahid), dan di
antaranya ada yang menunggu giliran; dan mereka pula tidak mengubah (apa
yang mereka janjikan itu) sedikitpun. (Berlakunya yang demikian) supaya
Allah membalas orang-orang yang benar disebabkan kebenaran mereka, dan
menyeksa orang-orang yang munafik jika Dia kehendaki, atau Dia menerima
taubat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani. (al-Ahzab: 23-24)
9. Mengikhlaskan Wala‘ kepada Da’wah
Dia membersihkan diri daripada wala‘ kepada prinsip dan peribadi yang lain daripada da’wah, sekalipun mereka merupakan kerabatnya yang paling dikasihi:
Sesungguhnya adalah bagi kamu pada
bawaan Nabi Ibrahim (a.s) dan pengikut-pengikutnya – contoh ikutan yang
baik, semasa mereka berkata kepada kaumnya (yang kufur ingkar):
“Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dan daripada apa yang
kamu sembah yang lain daripada Allah; kami kufur ingkarkan (segala
penyembahan) kamu dan (dengan ini) nyatalah perasaan permusuhan dan
kebencian di antara kami dengan kamu selama-lamanya, sehingga kamu
menyembah Allah semata-mata..” (al-Mumtahanah: 4)
Tajarrud (Membersihkan
diri daripada kepentingan dan prinsip yang lain daripada kepentingan dan
prinsip dakwah, serta dedikasi tanpa berbelah bagi) kepada da’wah Allah
ini adalah perkara wajib dan asasi untuk menjamin penerusan amal dan
aktivisnya, tanpa terdedah kepada pengabaian dan pembubaran. Ia juga
amat diperlukan untuk menghindari berlaku dua wala‘ dan kemudharatan yang akan berlaku berpunca daripadanya.
10. Menjadikan Slogannya: Baiki Dirimu dan Da’wahlah Orang Lain
Oleh itu dia terus dan sentiasa berusaha
meningkatkan dirinya. Usaha ini adalah satu langkah mendekati Allah dan
menjadi pembantu untuknya meneruskan perjalanan, mengatasi halangan dan
mengelakkan penyimpangan. Dia hendaklah mengambil berat untuk mengambil
bekalan taqwa dalam menjalani perjalanan da’wah. Dia mestilah
menitikberatkan penjagaan waktu, teratur dalam urusannya, berguna
kepada orang lain, mampu mencari sumber kehidupan, bermujahadah terhadap
dirinya, berwaspada daripada dugaan harta, anak, isteri dan lain-lain
perhiasan dunia.
Begitu juga, dia mestilah prihatin
terhadap rumahtangga dan keluarganya. Oleh itu dia memilih dengan
sebaik-baiknya calon isteri, memperelokkan interaksi dengannya dan
memastikan si isteri mendapat hak, melaksanakan kewajipan, patuh kepada
ajaran dan adab susila Islam dalam segenap aspek kehidupan rumahtangga
dan pakaian Islamnya. Begitu juga, dia memastikan isterinya patuh kepada
ajaran Islam dalam soal halal haram dalam makanan, minuman dan pakaian.
Dia mestilah mengambil berat memastikan mereka hidup dengan nilai-nilai
da’wah, prihatin terhadap pendidikan anak-anak dan khadam.
Selain itu, dia juga perlu bersungguh-sungguh berda’wah kepada orang lain agar saf aktivis Islam yang jujur bertambah.
11. Memenuhkan Hatinya dengan Harapan bahawa Masa Depan adalah Milik Islam
Harapan bahawa malam panjang yang
diwakili oleh kezaliman dan kegelapan (jahiliyah) pasti ada
penghujungnya. Harapan cahaya akan terbit menghapuskan kegelapan,
diiringi oleh bantuan Allah, terhapus kebatilan dan tertegaknya agama
Allah dengan teguh di muka bumi.
Dia tidak boleh melayan mana-mana rasa
kecewa ekoran kekalahan dalam pertempuran menentang musuh. Kerana ini
memberi pantulan yang merosakkan saf dan amal Islam. Dia hendaklah
mengetahui kekalahan hakiki ialah kekalahan hati, iaitu apabila ia
ditimpa rasa lemah yang mengakibatkan dia menyerah kalah dan tunduk.
Dalam situasi sebegini, kita dapati Allah s.w.t. memandu hala tuju orang
Islam dengan firman-Nya:
Dan janganlah kamu merasa lemah
(dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu
berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah
orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan)
jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. (Ali ‘Imran: 139)
Allah terus memandu haluan mereka dalam ayat-ayat selepasnya sehinggalah Allah membawakan contoh ini:
Dan berapa banyak dari Nabi-nabi
(dahulu) telah berperang dengan disertai oleh ramai orang-orang yang
taat kepada Allah, maka mereka tidak merasa lemah semangat akan apa yang
telah menimpa mereka pada jalan (agama) Allah dan mereka juga tidak
lemah tenaga dan tidak pula mahu tunduk (kepada musuh). Dan (ingatlah),
Allah sentiasa mengasihi orang-orang yang sabar. (Ali ‘Imran: 146)
Demikian juga, sombong dan ghurur tidak boleh menyelinap masuk ke dalam jiwa kita apabila Allah merealisasikan kemenangan kita ke atas musuh.
Selepas membentang perkara yang mesti
dimiliki dan diamalkan dengan komited oleh individu dalam jama‘ah, boleh
jadi ada faedahnya untuk kami sebutkan beberapa ucapan Imam al-Banna
yang ditujukan kepada pemuda. Beliau berkata:
“Wahai pemuda, sesungguhnya
suatu gagasan hanya berjaya apabila keimanan terhadap gagasan itu kuat,
keikhlasan demi memperjuangkannya dipenuhi, semangat untuknya bertambah
dan kesediaan yang mendorong pengorbanan dan usaha merealisasikannya
wujud. Keempat-empat rukun ini: iman, ikhlas, semangat dan usaha
hampir-hampir merupakan ciri khusus pemuda. Kerana asas kepada iman
ialah hati yang bijaksana, asas kepada ikhlas ialah jiwa yang suci, asas
kepada semangat ialah perasaan yang kuat dan asas kepada usaha ialah
keazaman yang muda remaja. Semua ini hanya dimiliki oleh pemuda. Oleh
itu, pemuda dulu dan sekarang adalah tiang kebangkitan kepada setiap
bangsa, rahsia kekuatan kepada setiap kebangkitan dan pembawa panji
kepada setiap gagasan ”.
”…Sesungguhnya mereka itu
orang-orang muda yang beriman kepada Tuhan mereka, dan kami tambahi
mereka dengan hidayah petunjuk. (al-Kahf: 13)”
Kefahaman yang mendalam terhadap intima’
jamaie ini akan menjadikan akh tadi seorang akh yang memiliki sifat
kejantanan da’ie [rajulah], tahan lasak menghadapi ujian dan mehnah
dakwah, tidak mudah putus asa dan lemah semangat serta tidak mudah
merajuk dan ambil hati. Dia adalah seorang yang komited, berdidikasi,
berdisiplin, proaktif, sentiasa ke depan, jiddiyah dan memiliki himmah
’aliyah bahkan menggunakan segala potensi diri untuk terus berkontribusi
kepada dakwah dan jamaah. Slogan yang terlukis di mindanya ’ad-dakwah qobla kulli syai’ [ dakwah mendahului segala-galanya di dalam kehidupan].
Senario Amal tanpa Intima’ Jamaie
- Ada akh yang melanggar keputusan syura dan ini membantut pencapaian matlamat jamaah.
- Timbul konflik dalaman dan fitnah di dalam jamaah dan muncul kumpulan-kumpulan dan aliran yang berbagai-bagai.
- Ada akh yang mengutamakan projek-projek peribadi dari projek-projek jamaah. Dia komited menjayakan projek peribadi berbanding masuliyah jamaiyyah yang dipertanggungjawabkan. Kadang-kadang dia beralasan menjayakan projek peribadi untuk kepentingan jamaah tetapi apabila dia berjaya dia terus meninggalkan jamaah.
- Ada akh yang bersikap longgar terhadap adabiyat jamaie, tidak istisyar, tidak isti’zan, lemah taat dan thiqah, kurang berdisiplin dan kering ukhuwah dan ruh tanasuh.
- Ada akh yang membuat keputusan atas neraca peribadi tanpa menimbang kepada neraca syarie dan jamaie terutama soal bait muslim, kerjaya, pengurusan hidup dan urusan akademik.
- Ada akh yang lemah wajibat fardi sehingga tidak menjadi contoh unggulan kepada masyarakat. Akh tadi hilang zatiah dai’yah.
- Lemah usaha tajmik dan dakwah sehingga melambatkan pencapaian objektif jamaah.
- Ada akh yang sibuk dengan dunia kerjaya, mengejar pangkat dan kedudukan di tempat kerja sehingga melemahkan keterikatannya dengan jamaah. Dia hebat di alam kerjaya tetapi culas di alam tarbiyah dan dakwah.
- Ada akh yang mudah merajuk, cepat berasa hati dan manja di dalam amal, tidak gentleman di dalam memikul tugas dakwah dan jamaah.
- Ada akh yang berfikir dan bertindak tanpa berdasrkan dhawabit syarak di dalam perkara-perkara berkaitan jamaah dan ijtihad jamaie seperti isu tahaluf, penglibatan di dalam kerajaan dan sebagainya.
- Terpengaruh dengan pemikiran Islam Moderat mengikut acuan barat, bersikap liberal dan toleransi di dalam isu-isu yang melibatkan kepentingan umat.
- Ada akh yang tidak memposisikan dirinya sejajar dengan keperluan dan objektif jamaah.
- Ada akh yang menyeleweng di jalan dakwah dari sudut manhaj bergerak, jalan kerja dan asolah tarbiyah.
Justeru usaha membangun, menjana dan
menggarap Intima’ Jama’ie di dalam mana-mana Harokah Islamiah adalah
menjadi satu kemestian [Hatman Maqdhiyya]. Ia penting bagi meneruskan
maknawiyat dan haywiyat jamaah dan peranannya bagi memastikan jamaah
terus utuh, mampu berdepan dengan cabaran semasa, kepemimpinan berwibawa
serta pengikut yang memiliki kesetiaan kepada dakwah dan jamaah [al-wafa’ bi dakwah wal jamaah].
Sesungguhnya intima’ ini akan lahir
apabila membumi akidah yang kuat, iman yang mendalam dan kefahaman yang
terperinci. Intima’ ini adalah intima’ mabdai [berprinsip] bukan atas
dasar kepentingan diri, ia juga intima’ yang abadi yang tidak terhad
kepada tempoh tertentu. Intima’ ini bersifat masiri yangtidak ada
dibelakangnya mana-mana agenda dan kepentingan. Ia adalah syarat yang
membenarkan kesetiaan kepada dakwah sebagaimana para Sahabat r.a yang
membenarkan janji setia pada dakwah. Firman Allah di dalam surah
al-Ahzab ayat 23 yang bermaksud :
< dari kalangan orang yang
beriman ada terdapat para rijal yang telah membenarkan janjinya dengan
Allah, sebahagian ada yang telah gugur [syahid] dan sebahagiannya pula
sedang menunggu untuk mati syahid, dan mereka sedikit pun tidak mengubah
janji mereka >
Rujukan:
Ustaz Mohd Azizee bin Hasan,
Naib YDP ISMA Seremban
Blog: Petunjuk Sepanjang Jalan
0 comments:
Post a Comment