Monday, November 7, 2011

rumah dipecah masuk


Bismillah

Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. (Al-Baqarah: 155)

....Rumah kita dipecah masuk....
by sender, at sat 17:07


Bersabar panjang mendengar berita dari housemate. Saya gagahkan hati untuk bersangka baik dengan-Nya. Ujian di bulan Zulhijjah yang mulia.

"Wahai yg menjaga nikmatku dan kelazatan hidupku, ketika aku berdepan dengan kesusahan,jadikanlah dendam dan kebenciannya sejuk dan selamat sejahtera atasku,sepertimana Engkau jadikan api sejuk dan selamat ke atas Ibrahim"-Imam Hassan Al-Basri. Saya jumpa kata2 ni dalam Solusi. Satu peribadi yang patut dicontohi :)

Salam Aidiladha.
Pagi tadi saya ada dengar tazkirah di tv. Lebih kurang macam ni ustaz tu bagitau;

Kita mudah nak arah orang. "Kau buat itu. kau buat ini"..tapi, kita susah dan kadang2 gagal nak arah diri sendiri iaitu nafsu kita. Dan lagi satu, kenapa kita sukar nak menghayati dan mengamalkan sikap baik dalam diri kita ? Sebabnya adalah akhirat tu jauh sangat dari penglihatan kita.

Jadinya, tambahkan ilmu kita untuk dunia dan akhirat. Semoga kita menjadikan dunia sebagai jambatan kita ke negeri akhirat dengan selamatnya. Amien ya Rabbana ^^,

0 comments:

Post a Comment