Tuesday, November 1, 2011

Kisah dan Pengajaran

Bismillah walhamdulillah
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah dengan segala nikmat Illahi, wa sollu 'alan nabi.

Masa yang ditunggu hampir tiba. Insya-ALLAH Jumaat pagi ini akan pulang ke Kuala Lumpur. :)

Seperti biasa, sedikit perkongsian buat semua.

Kisah 1: Kesusahan yang mengajarkan erti kesyukuran.

Situasi: Beberapa hari lepas, Modenasku dilanggar Toyata Unser dan ditakdirkan lampunya pecah dan badannya bercalar sedikit. Jadi, sepanjang tempoh modenasku tak dapat digunakan, aku hanya berjalan kaki ke kedai2 makan dan hostel. Biasanya pergi mana2 dengan Modenas. Tapi satu yang paling aku syukuri, "Alhamdulillah ya Allah, kerana aku masih ada kaki. Moga dipeliharakan nikmat ini.Amin".

Kisah 2: Jagalah hidayah taufiq yang ALLAH anugerahkan.

Kisah ini diolah dari kisah yang sebenar.

Situasi: Si X telah menghadiri suatu program yang berobjektifkan cinta Allah dan rasul. Ketika slot muhasabah, dirinya kelihatan benar2 kesal atas kesilapannya selama ini yang jauh dari ajaran agama. Dia menangis sedih namun bersyukur kerana dipilih untuk menyedari hakikat kehidupan yang sebenar ini. Dan dia berharap agar perjalanan kehidupannya akan datang menjadi lebih baik dari yang sebelumnya, menjadi muslimah sejati.

Itu kisah dua tahun yang lalu. Kini, Si X seperti melupakan atau terlupa akan peristiwa (yang diatas) itu. Dirinya masih yang dulu. Apakah yang telah berlaku?

Pengajaran: Pegang dan genggamlah hidayah itu bersungguh-sungguh. Jangan menganggap ringan dengan kehilangan rasa fitrah beriman. [muhasabah]

Kisah 3: Kejahilan ilmu agama dan hilang keyakinan rasa hidup bertuhan bisa merosakkan.

Adaptasi dari kisah sebenar.

Situasi: Melalui perbualan telefon. Si W berbual dengan kawannya.

Si W: kawan2 saya di bandar **** tu semua ada sugar daddy.

Apa pandangan anda? Bagaimana masyarakat menjauh dengan agama pada hari ini? Di mana kepedulian kita?

**********************TAMAT*******************************

Maka firman ALLAH di dalam surah Ali-'Imran ayat 110:

Kamu ( umat Islam) adalah umat terbaik, yang dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah dari yang mungkar, dan beriman kepada ALLAH.

Surah Ghafir ayat 7-9: Malaikat2 yang memikul 'Arsy dan malaikat yang berada di sekelilingnya bertasbih dengan memuji Tuhannya dan mereka beriman kepada-Nya serta memohonkan keampunan ampunan untuk orang2 yang beriman seraya berkata,"Ya Tuhan kami, rahmat dan ilmu yang ada pada-Mu meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang2 yang bertaubat dan mengikuti jalan agama-Mu dan peliharalah mereka dari azab neraka".

Semoga kita sentiasa memohon agar diberikan hidayah taufiq oleh ALLAH buat diri sendiri, ibu bapa, adik-beradik dan semua manusia yang berada di sekeliling kita. Amien

:.Akhirat di hati, dunia digenggaman tangan!


1 comments:

Anonymous said...

salam, kawan ana kat sekolah menengah pon da ad sugar dad.hehe.harap sekarang dia da insaf.

Post a Comment