Friday, November 4, 2011

Ragut!!!


Bismillah walhamdulillah
Alhamdulillah kami berempat selamat tiba di Kuala Lumpur dalam jam 2 petang tadi.

Peristiwa semalam macam mimpi. Sekelip mata. Ya, kami diragut. Peragut menggunakan modus operandi bawak motor laju menghampiri mangsa dan meragut apa yang ada dalam bakul mangsa.


Kisahnya,kami dengan tiga buah motor sedang dalam perjalanan ke ceramah agama ke kawasan yang berhampiran. Dan tiba pada satu kawasan jalan yang sangat gelap, ada motor yang ditunggang oleh seorang lelaki, laju menghampiri kami dan meragut apa sahaja yang ada dalam bakul motor. Alhamdulillah sahabat2 yang lain takde letak barang yang berharga dalam bakul kecuali saya. =.=

Dan masa kejadian tu berlaku, kami macam blank sangat. Tengok je apa yang dia buat. Tergamam dan berfikir, "Apa dia buat ni??". Bila dia dah berjaya capai dan lari bawa beg tu baru sedar yang "Ya Allah, kita diragut!!".

Punbegitu, alhamdulillah yang tak terkata bila handphone masih selamat..Dan nasib baik kami tak:

1) kami tak melawan, kalau tak mesti jatuh patah-patah
2)tak letak laptop dalam tu
3) kami tak dipukau untuk ikut arahan dia.

Alhamdulillah yang tak terhingga. Dan peristiwa malam tadi tu sememangnya akan diingati dan memberi banyak pengajaran. Antaranya:

1) Jangan letak barang berharga dalam bakul motor
2) Jangan keluar malam2 naik motor kalau bukan hal yang mustahak sangat
3) Peka pada keadaan sekeliling. Kalau ade bende pelik nak berlaku cepat2 respon dengan press motor laju2 kat tempat yang ramai orang.
4) Elakkan menunggang sendirian di waktu malam

Segala yang berlaku semalam juga menginsafkan. Terasa sendiri macam mana dahsyat dan kejam orang yang meragut orang sampai mencederakan mangsa malah yang lebih teruk sampai menyebabkan kematian.

Kepada Si Peragut, mungkin kamu terlepas dengan hukuman dunia namun kamu tidak bisa melepaskan diri dari hukuman ALLAH di hari perhitungan nanti. Semoge diberikan hidayah dan taufiq agar menjadi orang yang berguna pada agama dan masyarakat. Bertaubatlah kerana sesungguhnya ALLAH Maha Pengampun. Bersamalah kita menjadi peribadi Islam yang unggul.

Jika hati kita bersih, maka akan terpancarlah dari zahirnya..Bersihkan hati!! [Muhasabah].

5.25 pm
baiti jannati

3 comments:

adeq said...

innalillah ukht...Alhamdulillah semua selamat, InshaAllah jzk atas peringatan itu.kalau an dapat peragut tu, aku patah-patahkan tangan dia ! geram.

amanina baharuddin said...

semangat ukht! smoge dia insaf

Anonymous said...

teman ana pun kena ragut juga :( ana juga ikut trauma dgn kejadian

Post a Comment