Thursday, December 16, 2010

ukhwah imaniyyah 1

bismillah walhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah3x kesyukuranku yang tak terhingga kepada ALLAH dengan segala kasih sayangNYA. Selawat dan salam jua buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w serta ahli keluarga baginda, para sahabat dan seluruh umat Islam yang masih tidak berputus asa dalam menyampaikan kalimatulhaq Lailahaillallah Muhammadurrasulullah.

Setelah sekian lamanya jadi harini insyaALLAH saya akan berkongsi tentang perkongsian dari Slot 2 dari Mukhayyam Rabitah Hati yang lepas. Bahan ni agak berat ye sebenarnye, tapi apa pun saya cuba beri apa yang terbaik. Segala masukan atau komen sangatlah dialukan.

Pertama-tamanya mari kita renung kembali situasi sekarang. Adakah masyarakat harini mengamalkan ukhwah imaniyyah? Anda pula? saya juga..? Adakah kita berukhwah atas dasar iman ini? Kalau dilihat dari sumber-sumber media massa sekarang tidak kira dari surat khabar, atau berita selalu kita diperlihatkan dengan kes2 pembunuhan antara ahli keluarga, permusuhan dan segala tindakan yang menjurus kepada kerenggangan atau kekeruhan institusi kekeluargaan. Justeru sudah tentulah kita dan masyarakat harini jauh dari bersaudara atas dasar iman. Kenapakah?

Kerana ukhwah atas dasar iman itu membawa pada kesejahteraan dan keamanan. Indahkan?

Firman ALLAH dalam surah Al-Hujurat ayat 10.

"Sesungguhnya orang2 mukmin itu bersaudara, maka damaikanlah antara kedua saudaramu yang berselisih dan bertaqwalah kepada ALLAH agar kamu mendapat rahmat."

Saya pasti ada di antara kita yang sering dan selalu sahaja mendengar makna kalimah ALLAH ini. Namun mari kita berkongsi ilmu sekali lagi.

Sebelum itu elok kita mengetahui perbezaan antara logik dan emosi. Logik akal pasti akan membenarkan sesuatu fakta atau terima yang logik. Dan emosi pula boleh dibahagikan antara emosi baik atau tidak baik. Namun, yang lebih berkesan adalah logik tadi dicampurkan dengan emosi yang positif. Adakah anda keliru? =.=

Contoh daripada ayat tadi surah Al-Hujurat ayat 10. Kalimah "innama" dalam bahasa Arab merujuk pada penegasan pada ayat tersebut. Yang maksudnya sesungguhnya. Atau sungguh,sesungguhnya. Double penegasan. Jadi, if kita just baca tanpa emosi, adakah kita dan pendengar tersebut terkesan? Walaupun ianya adalah penegasan. Tapi cuba kita baca semula dengan penghayatan dan emosi, pastinya ia akan memberikan satu kesan yang sangat positif.

Dan pada akhir ayat tersebut pula, ALLAH berfirman "bertaqwalah kepada ALLAH agar kamu mendapat rahmat". Justeru jelas ukhwah tadi adalah untuk mendapatkan rahmat ALLAH. Dan Rahmat ALLAH tadi perlu dimulakan dengan mencintai, dan bertaqwa kepada ALLAH dulu. Jelas? Harap jelas la ye =)

Kebanyakan kita pada hari ini memang mudah mengungkapkan "ukhwah fillah", "uhibbuki fillah" dan selevel dengannya. Kata-kata ini terungkap tatkala kita bersama-sama dengan orang2 yang solehah, akhawat, mungkin dalam program, atau bila-bila sahaja yang kita bersama dan bertemu bersama mereka. Namun, bagaimana bila kita bersendirian? Maksudnya adakah kita sekadar menjaga hubungan bersama para akhwat dan membiarkan hubungan kita yang lebih penting tadi dengan Pencipta kita,ALLAH? Mari kita bermuhasabah sejenak.

Tatkala bersendirian bagaiman solat fardhu kita? Akhlak kita?. Kesimpulannya menjaga hubungan dengan ALLAH itu adalah keutamaan kita, manusia yang beriman sampai bila2, di mana2 sahaja. Justeru siapa pun teman kita, kita mampu berukhwah dengan ukhwah imaniyyah, ukhwah atas dasar kepentingan saudara sesama muslim. Ukhwah yang terjalin atas kerana sebagai hamba ALLAH.

wallahu'alam..*post ni sangat panjang, jadi it will be continued soon. insyaALLAH ^_^

1 comments:

Anonymous said...

sungguh banyak pengisian..
subhanALLAH...

Post a Comment