Sunday, December 12, 2010

5 pemboleh ubah

bismillah walhamdulillah.
assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah3x sollu'alan nabi

Mukhayyam Rabitah Hati sudah pun tamat. Kenangan yang sangat indah. =) Saya suka. Tahniah buat antunna yang menjayakan program. Semoga ALLAH menilai dan memberi ganjaran atas usaha antunna terutamanya para AJK.

Sedikit perkongsian untuk Slot 1 (buat Dekya terutamanya yang menunggu2)

Pengisi menjelaskan tentang 5 pemboleh ubah iaitu pemboleh ubah di mana kita perlu menjaga ikhtilat (pergaulan) dengan yang ajnabi atau yang boleh dinikahi.

1. Mengikut ruang dan masa.

Antara ruang awam atau private. Contohnya if tempat yang awam, ramai orang, jadinya wajar je if kita diminta berucap tapi if berlainan jantina berdua dalam tempat yang gelap jadinya tidak wajar walaupun membuat statement untuk study group.

2. Dari segi masa

Antara siang dan malam. Contohnya kalau ada perjumpaan sampai lewat malam, jadi kita patut bertegas untuk hadkan masa. Sebab malam waktu gelap dan bahaya. Zaman sekarang siang pun bahaya, malam apatah lagi.

3. Usia.

Antara tua dan muda. Contohnya andai kata seorang nenek nak cakap dengan seorang yang sebaya cucunya, jadi si nenek boleh aja cakap seperti biasa maksudnya takde sampai kena cakap tunduk. Tapi jika orang muda yang berlainan jantina, umur pun tua mudanya setahun dua maka perlulah menjaga pandangannya.

4. Hubungan kekeluargaan

Contoh: Ali berumur 20 tahun. Mak cik Ali yang berumur 40 tahun datang rumah ketika Ali berseorangan di rumah,jadi boleh untuk Ali membenarkan mak ciknya masuk ke rumah dan Ali masuk ke biliknya serta segera menelefon ahli keluarganya yang lain tentang kehadiran mak ciknya itu. Maksudnya kita memuliakan ahli keluarga. Jangan melayan mereka seperti orang yang tidak kita kenal walaupun pada dasarnya dia bukan mahram kita.

Tapi if sepupu, tidak bolehla kan. Refer balik point2 di atas.

5. Fatwa Hati atau kata lain fikirlah sendiri dalam keadaan yang dapat membezakan dosa dan kebaikan.

Contohnya kita sebenarnya boleh fikir kalau sepasang manusia yang memang tak nikah lagi duduk di tempat sunyi, jadi pastinya tidak elok kerana kita tahu yang ketiganya adalah syaitan. Ia perbuatan berdosa. Tapi itu jika hati kita dapat membeza dan merasai antara yang hak yakni benar dan yang batil. Tapi jika hati kita adalah sebaliknya, kita pun merasakan "Dua-dua tak bermakna buat maksiat. Study group je pun. Sembang2 je" dan berjuta2 lagi alasan tanpa mendahulukan kata2 Pencipta kita, perintah ALLAH beserta laranganNYA.

Boleh jadi jugak dalam situasi ni, menuntut kita untuk fikir dan rasa keyakinan kita pada segolongan manusia. Contohnya Siti baru je kenal Abu. Then Abu nak mintak tolong hantarkan Siti ke rumah, so kat sini Siti boleh fikir la yang adakah Abu itu boleh dipercayai?

Kesimpulannya, kelima-lima pemboleh ubah ni sebenarnya membolehkan kita untuk berfikir kewajarannya dalam kita bergaul sesama berlainan jantina. Islam tidak menghalang perhubungan, tapi ia ada batasannya. Ayuh kita kembali berpegang pada ajaran Islam, yang berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah.

Sekian. Nama-nama yang digunakan untuk contoh di atas hanya contoh sahaja. Tiada kena mengena dengan mana-mana pihak. Maaf atas segala kekurangan dan kesalahan. Moga kita lebih mendalami ilmu2 Islam agar tidak berada dalam kejahilan tentang agama Islam itu sendiri.
wallahu'alam



0 comments:

Post a Comment