Thursday, December 30, 2010

mukmin professional


bismillah walhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah3x atas keputusan peperiksaan walau hakikatnya makin menurun.
Sollu'alan nabi.

Sem ni sepatutnya saya tunjukkan result yang sebaiknya buat ibu dan ayah, sebab banyak sumbang saran mereka buat saya.

Mungkin sebab terculture shock sekejap ekoran duduk di rumah sewa yang agak jauh sikit dari universiti. Dan hanya ada basikal sebagai transport sendiri. Bas uni pun ada cuma nak kena tunggu dan tunggu.

Ingat lagi hari pertama kami berjalan kaki dari rumah sewa ke hostel sebelum naik van ke kampus. Cuaca di Terengganu sangat bahang panasnya, namun tak menghalang kami untuk terus berjalan kaki. Alhamdulillah, kuat semangat.

Kemudian, malam berbasikal untuk ke hostel atas urusan gerak kerja. Malu tolak tepi kerana kami tahu tiap kayuhan, titisan keringat kami insyaALLAH boleh bantu kami di sana yang kekal abadi. Dan kadang2 tumpang jugak motor housemate kami.

Kalau kelas malam lagi hebat, berbasikal dari rumah ke kampus. Gelap. Sejuk dan sepi. Nasib kami bertiga.

Tapi itu dulu, sekarang atas sumbangan ihsan ibu dan ayah bulan Oktober lalu, saya ada Modenas. Untuk ke mana-mana. Kehidupan nampak lebih mudah.

Saya berharap untuk sem depan, study dan gerak kerja lebih baik. Kedua-duanya untuk masa depan saya. Saya anak harapan ibu dan ayah. Yang masuk universiti. Saya jua harapan ummat, pemuda Islam. Saya ingin imbangkan kedua-duanya. insyaALLAH

Jadinya, saya kena ubah sikap saya. Harapnya tiada lagi culture shock, tak bersedia, study last minute, bertangguh kerana akademik jua penting buat mukmin professional.

Buat sahabat yang membaca, doakan kejayaan kita bersama. Tegur saya andai saya leka.

Siapa yang tak berhajat untuk ada binaan manusia yang taat pada ALLAH. dan, siapa yang tak berhajat untuk cemerlang dekan dalam peperiksaan. Moga hajat dimakbulkan Tuhan, insyaALLAH.

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. (29:69)

1 comments:

ruhil-cahaya hati said...

Amin ya Rabb. Moga semangatmu x luntur ya ukht. Kongsikan suka dukamu bersamaku.ceh3x ;)

Post a Comment