Sunday, December 19, 2010

candle is lilin


bismillah walhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah3x wa sollu'alan nabi

Suka untuk saya berkongsi satu analogi yang terkesan masa bermukhayyam di Sg. Congkak yang lepas. Dalam sesi muhasabah.

Situasinya...

Satu bulatan di bentuk, dan di tengah-tengah kami diletakkan beberapa batang lilin kecil yang menyala di atas lantai simen.
Kemudian, ada tiga orang yang dipilih untuk merangkak di kawasan lilin tu, sambil tutup mata. Dan yang lain tak boleh bantu mereka.

Dapat tak bayangkan?
Sahabat yang kita sayang berjalan dalam keadaan merangkak, sambil mata tertutup, dan yang pastinya terpaksa menghadapi lilin-lilin yang panas.
Dan sahabat yang melihat, sekadar melihat tanpa berbuat apa-apa pun. Jadi, bagaimanakah keadaan sahabat kita yang merangkak tadi? *fikirkan dan boleh cuba buat.

Dapat teka tak apa sebenarnya yang ingin disampaikan?

Itulah analogi, bila mana kita sekadar membiarkan orang2 disekeliling kita yang 'terpejam' tanpa berbuat apa. Jadi, pastinya kita tak sanggup melihat mereka sakit dan cedera.

Kesimpulannya, binalah hubungan yang baik dengan orang di sekeliling kita. Dan mudah2an kita dan mereka digerakkan hati agar sama-sama mengislahkan diri dan mengamalkan Islam yang sebenarnya. Mari kita sama-sama bergandingan tangan dalam merealisasikannya. =)

Sesungguhnya hidayah adalah milik ALLAH yang mutlak, namun atas usaha ke arahnya, insyaALLAH pertolongan Tuhan pasti bersama. (47:7) (29:69)

sekian.





1 comments:

Anonymous said...

salam...yup...analogi yg menarik...huhu..sy salah sorg yg merangkak tu..huhu..terkena gak la api n lilin tu....tu baru api dunia..cbe bayangkan api neraka gimana????tepuk dada tanya iman...

Post a Comment