Sunday, May 30, 2010

ziarah

assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah hari ni program berjalan lancar. Tugasan macam ni sebenarnya lebih mendidik diri saya sendiri.

Apa yang terlintas kat fikiran kita bila cakap pasal ziarah? Ziarah time hari raya, orang sakit, cam tu je kan ( dulu saya fikir camtu). Tapi sebenarnya ziarah ni kita boleh buat bila-bila je contohnya ziarah jiran, kalau kat u kita bole datang bilik kawan, kalau kat sekolah asrama bole datang dorm sahabat, dan kalau cuti panjang melawat rumah sahabat. Maksudnya bukan pada waktu-waktu perayaan je.( bagus kalau yang dah lama faham)

Pentingnya ziarah ni adalah untuk rapatkan ukhuwwah (sama jantina saje) dan untuk lebih kenal dan lebih mesra (ikat hati) sebab kita ada masa time tu. Kalau tak, mungkin kita tak kan jumpe dia langsung, atau kalau jumpa kat mana-mana pun tak sempat nak tegur sebab busy sangat.

Ziarah ni digalakkan buat selalu mengikut kemampuan. Dan kalau dalam dakwah fardiah pun amat penting untuk ikat hati dengan orang yang kita nak dakwahkan (mad'u).

Paling diharapkan adalah bila mana iman kita down, dengan ziarah dari sahabat2, mungkin dapat menaikkan iman kita agar lebih kuat dalam menempuh kehidupan yang amat jauh dan membuatkan kita lagi semangat untuk beramal. insyaALLAH.

semoga diri kita lebih kebergantungannya pada ALLAH,bukan manusia
.
amiin~~





0 comments:

Post a Comment