Friday, August 27, 2010

sambungan luahan perasaan


Permasalahan ini telalu subjektif. Susah nak jumpa jalan penyelesaian.

Apapun sebenarnya diri kitalah yang bertanggungjawab atas perilaku kita. Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tak nak seribu dalih.

Sama-samalah kita mendalami mesej2 yang ALLAH firma
nkan buat hamba2Nya. Hidupkan hati dengan membaca dan mentadabbur al-Quran. Yakinlah dengan janji2 Tuhan buat hambaNya yang taat bersama ganjaran syurga.

Sesungguhnya kebaikan yang kita buat tak kan menguntungkan sesiapa melainkan untuk diri kita sendiri. Begitu jua dengan sebaliknya apabila melakukan sesuatu yang melanggar perintah ALLAH.

Dan mohonlah agar kita sentiasa dikuatkan iman.


Dan bila mana kita memilih untuk berubah, maka memanglah akan ada ujian untuk menguji keyakinan kita padaNYA. Seperti firman ALLAH dalam surah Al-'ankabut ayat 2; Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan "kami telah beriman", dan mereka tidak diuji?

Al-baqarah ayat 155; dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, keaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah2an.Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang2 yang sabar,

Al-baqarah ayat 286; ALLAH tidak membebani seseorang melainkan dengan kesanggupannya...

Al-hadid ayat 16; Belum tibakah waktunya bagi orang2 yang ber
iman , untuk secara khusuk mengingat ALLAH....kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka menjadi keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang yang fasik.

Al-fajr ayat 27-30; Wahai jiwa yang tenang! Kembalilah pada Tuhanmu dengan hati yang redha dan diredhaiNYA, Maka masuklah ke dalm golongan hamba2KU, dan masuklah ke dalam syurgaKU.


Al-Qaf ayat 24-26; lemparkanlah olehmu berdua ke dalam neraka Jahanam, semua orang yang sangat ingkar dan keras kepala, yang sangat enggan melakukan kebajikan, melampaui batas, dan bersikap ragu-ragu, yang mempersekutukan ALLAH dengan Tuhan lain , maka lemparkanlah dia ke dalam azab yang keras.


Tidakkah ganjaranNya menggiurkan kita dan balasanNya meggerunkan kita?
Maka janji ALLAH itu pasti.
Adakah kamu masih ragu-ragu?

Itulah al-Quran, yang dalamnya mengandungi pelbagai isi-isi yang bermakna buat hambaNya yang berfikir.

Kembalilah pada Illahi kerana kepadaNYA sahajalah kita dike
mbalikan..

Wallahu'alam. Astaghfirullahal'azim wa atubuilaik. Maaf andai penulisan ini kasar bahasanya. Segalanya tiada lain melainkan ingin menyampaikan dan mengharapkan kita sama-sama berusaha untuk menggapai kebahagian di dunia dan di akhirat beserta mendapat keredhaanNYA. amiin ya rabbal 'alamiin





0 comments:

Post a Comment