Wednesday, August 4, 2010

indahnya iman


bismillah alhamdulillah
assalamualaikum

segala pujian hanyalah buat ALLAH Tuhan semesta alam, yang berkuasa pada hari pembalasan kelak.

Untuk posting kali ini, saya telah menukarkan nama blog saya kepada indahnya iman. Kalau sebelum ni indahnya sabar. Indahnya iman sebab semalam saya ada baca sebuah buku tajuk menyucikan jiwa. Kemudian dalam buku tu ada sebut tentang sabar iaitu
" ..orang yang tidak memiliki kesabaran menunjukkan bahawa dirinya tidak mempunyai keimanan."
Jadinya, nampak jelas yang bila mana kita ada iman, segalanya kita hadapi dengan sabar. Kalau sabar tanpa iman, mungkin kesabaran kita tu tak lama.kan?

Jadi, marilah suburkan keimanan kita. Walau berapa tahun atau lama mana pun diri saya, anda dan kita semua ditarbiah, tapi itu bukanlah penentu kehebatan kerana kemuliaan seseorang terletak pada betapa taqwa dirinya kepada ALLAH.Sekiranya sudah lama ditarbiah,maka kita lihat sejauh mana Islam itu benar-benar hidup dalam diri dan jiwa kita.Bagaimana ibadah kita, hubungan kita terhadap ALLAH dan hubungan kita pada makhluk ALLAH, dan sikap kita.

Maka, berbuatlah kebaikan sementara nafas masih ada kerana saat kematian untuk kita pasti akan tiba tanpa disedari dan berlaku dalam sekelip mata. Maka, syurga atau neraka pilihan kita? Jika syurga, berbuat dan hiduplah seperti orang yang menginginkan syurga. Dan pastinya jalan ke syurga itu pahit dan payah kerana syurga itu manis dan indah.

-renungan buat diriku jua-



0 comments:

Post a Comment