Friday, August 13, 2010

nikmat ukhwahfillah


bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t

Segala pujian dan kesyukuran di panjatkan ke hadrat Illahi kerana masih lagi memberi nikmat kesihatan,iman,Islam,masa lapang dan segala nikmat yang tak akan mampu ditulis kerana terlalu banyaknya.Subhanallah.

Saya dan sahabat baru tiba di Kota Tinggi, Johor dari Kuala Terengganu, Terengganu. Saya teringat balik akan kata2 nasihat oleh seorang sahabat iaitu;

"Jangan meletakkan syarat dalam berukhuwwah kerana andai syarat tak tercapai pasti kita akan kecewa".

Memang benar nasihat beliau.

Sebagai contoh kita nak sahabat kita sentiasa layan kita dengan baik. Tapi satu hari tu, atas sebab dan masalah2 tertentu yang dihadapi oleh sahabat tu, dia tak dapat layan kita dengan baik. Dan apa yang kita rasa? Kecewa..itu sekadar contoh.

Jadinya, memang kalau tengok balik, mana ada manusia sempurna. Melainkan Rasulullah s.a.w. Justeru, terimalah sahabat seadanya. Letakkan pengharapan pada ALLAH lebih tinggi berbanding harapan pada manusia yang sifatnya tak lari dari kekurangan dan kelemahan.

Seseorang juga pernah cakap;

Bila kita tahu yang kita berukhwah kerana ALLAH, jadi kita sedar manusia lemah. Dan kita akan try to accept sahabat kita sebaiknya,saling menasihati,dan saling memperbaiki diri.

Saya juga akui kadang2 harapan saya pada sahabat melebihi tahap kemampuan dia. Itu sangat tak wajar. If kita tak puas hati atau nampak kekurangan seseorang, please tegur dengan berhikmah before kita luahkan pada orang lain.

"Kita tak mampu nak tengok kesalahan kita dari setiap sudut"..

Jadi, itulah kepentingan hidup dalam berjemaah atau berkumpulan agar kita dapat membaiki kekurangan, menguatkan yang lemah, memantapkan yang hebat, dan paling indah terasa berukhwah kerana ALLAH atas dasar satu fikiran,satu ikatan akidah.

Bak kata pepatah Melayu;

'Buangkan yang keruh ambillah yang jernih'

Sayangi dan hargailah mereka2 yang berada di sekeliling kita. Bina ukhwah yang manis di dunia, mudah2an kita bertemu di syurga negeri akhirat yang kekal abadi..=)

Uhibbu ALLAH,
Uhibbu Rasulullah,
Uhibbu ummi wa abi,
Uhibbu akhi (abang dan adik)
Uhibbu akhawat ^_^

Sayang semuanya kerana ALLAH. InsyaALLAH =>


1 comments:

umat said...

Allahuakhbar..
ukhwah fillah itu terkata manisnya kan ukhti.
first time tahu dan merasainya ketika di matrik.

betul, kita nak bersahabat ini, kena terima seadanya sahabat kita itu.

uhibbu Allah~

Post a Comment