Saturday, August 14, 2010

jujur


bismillah..alhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Bagaimana iman kita hari ini? Bagaimana hati kita pada hari ini?

Segala puji bagi ALLAH yang masih memberi peluang dan ruang untuk mengepost sesuatu.

Jujur. Di waktu semua orang sedang berpuasa, kita jujur dalam menahan lapar dan dahaga walaupun manusia tak nampak kita. Namun, atas sifat ihsan yang masih ada pada diri, kita tahu ALLAH Maha Melihat. Maka kita takut akan balasan ALLAH nanti jika kita melanggar perintahNYA.

Saya selalu ingat pesan ustazah di sekolah yang lebih kurang macam ni;

"Kita boleh selamat bila menipu di dunia, tapi selamatkah kita
di akhirat, tatkala tiada sesiapa yang dapat membantu kita?"

Hari-hari yang mendatang sentiasa menguji kejujuran kita dalam membuktikan cinta kita pada ALLAH, berukhwah kerana ALLAH,tak nak jadi orang yang beralasan. Kadang-kadang apa yang kita nasihatkan orang, teruji pada diri sendiri. Tapi aku tahu itu ujian.dugaan.

Sekuat mana ujian yang kita hadapi, sesakit mana hati kita kerana terluka, sehebat mana lunturnya semangat kita, sedalam mana kehilangan kepercayaan kita pada manusia, maka berdoalah moga semuanya mudah untuk diselesaikan, berdoalah agar ALLAH tunjukkan jalan, berdoalah agar saya,anda dan kita hidup di dunia ni menjadi orang yang bermanfaat pada orang lain.amiin

Pandanglah setiap ujian atau masalah yang hadir dengan mata hati bukan emosi.Pandang dari sudut positif. Pujuklah hati agar sentiasa sabar,berlapang dada dan jauh dari segala penyakit hati.


wallahu'alam

~renungan buat diriku yang alpa~

0 comments:

Post a Comment