Saturday, May 14, 2011

beringat

bismillah alhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah segala pujian hanya buat ALLAH Tuhan sekalian alam. Wa sollu 'alan nabi.

Malam tadi lepas isyak ada bacaan yasin beramai-ramai di rumah jiran saya yang anaknya telah pun meninggal dunia beberapa bulan yang lalu. Anaknya masih muda. Lingkungan 25 tahun. Mohon disedekahkan Al-Fatihah buat Allahyarham.

Terasa dah lama sangat tak baca Yasin berjemaah, bertahlil, dan doa buat permohonan hajat. Dulu, time sekolah menengah, time matrik, bacaan Yasin tu amalan rutin hari Khamis malam Jumaat yang dibaca mudah2an kejayaan diperoleh dan dimudahkan. Rindu sungguh suasana itu. =)

Yelahkan, bila ramai2 kita berkumpul bacakan Yasin untuk mereka yang sudah pergi terasa sayu dan terfikir macam mana keadaan kita pulak nanti. Sekarang kita sibuk dengan nak cari duit, nak beli itu dan ini, nakkan pasangan hidup, sehingga kekadang kita 'terleka' maut tu pasti menemui kita. Kita tak pasti apa yang kita impikan, hendakkan, mahukan tercapai, tapi yang pasti kita akan mati. Mati yang bila-bila.

Namun, kesyumulan Islam lah yang mengajar kita bahwa setiap waktu kehidupan ni perlu diisikan dengan perkara kebaikan agar kita tak menyesal nanti.

Firman ALLAH S.W.T:

Dan carilah (pahala) negeri akhirat dengan apa yang telah dianugerahkan ALLAH kepadamu, tetapi janganlah kamu lupakan bahagianmu di dunia dan berbuat baiklah kepada orang lain sebagaimana ALLAH telah berbuat baik kepadamu..(Surah Al-Qasas:77)

Sesungguhnya hartamu dan anak2mu hanyalah cubaan bagimu, dan di sisi ALLAH pahala yang besar. (64:15)

Sesungguhnya mereka orang kafir itu mencintai kehidupan dunia dan meninggalkan hari yang berat (hari akhirat) di belakangnya. (76:27)

Dan..banyak lagi peringatan yang terdapat di dalam Al-Quran buat manusia yang alpa. Sebagaimana jua firman ALLAH S.W.T:

Dan sungguh Al-Quran itu pelajaran bagi orang2 yang bertaqwa.Dan sungguh Kami mengetahui bahawa di antara kamu ada yang mendustakan. Dan sungguh, Al-Quran itu akan menimbulkan penyesalan bagi orang2 kafir di akhirat. Dan sungguh Al-Quran itu kebenaran yang meyakinkan. Maka bertasbihlah dengan menyebut nama Tuhanmu yang Maha Agung. (69:48-52)

Maka, ayuh duhai diri, kita kembali pada Al-Quran dan assunnah. Laksanakan kebaikan semampu kita. Mudah2an kesenangan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat kita miliki bersama. =) insyaALLAH

Doanya:

'Ya ALLAH ya Tuhan kami, hidupkanlah kami dengan iman, matikanlah kami dengan iman. Matikanlah kami dalam keadaan yang baik jauhkanlah kami dari pengakhiran (kematian) yang tidak baik'.

Perkenankanlah3x ya ALLAH. amiin ya Rabbal'alamien.

Tiada istilah rehat di alam kehidupan dunia, kerana rehat yang selamanya adalah tatkala jasad di tarik ruhnya, dan diabadikan di alam barzakh, yang bakal kita semua dudukinya. Ayuh semangat membuat bekalan amal kebaikan di dunia untuk negeri akhirat yang kekal abadi!!! [Renungan]

0 comments:

Post a Comment