Sunday, December 9, 2012

Fasa Ikat Hati. Benar2kah kesungguhan kita?

Bismillah walhamdulillah
Sollu 'alan nabi.

Alhamdulillah, masih lagi diberikan nikmat iman, Islam, nikmat tarbiah, dan ukhwah.
Dan banyak lagi nikmat2 Allah yang tidak terhitung..

Alhamdulillah jugak akhirnya kami as a final year food science student sudah pun melalui fasa genting iaitu final year project presentation Jumaat dan Sabtu lepas. Segala komen dari ahli2 panel kami terima dengan rendah hati. Tapi, jangan berasa senang ye teman2 foodies sekalian, sebab thesis tak hantar lagi. T.T

Ok. Kembali kepada tajuk di atas, ana (ganti diri saya, yang mungkin lebih sesuai untuk topik ni) merujuk kepada mereka yang di luar sana yang baru berjinak2 atau menjinakkan diri dalam bidang dakwah ilallah (mengajak manusia kembali kepada Allah ) atau juga yang sudah lama berkecimpung dalam bidang dakwah ni.. :) Bagi mereka yang tidak disebut, boleh sahaja terus membaca atau meninggalkan blog ini.. :')

Ok, mengikut kitab Dakwah Fardiah karangan Mustafa Masyhur, fasa seorang daie untuk menarik seseorang kembali kepada Allah ada 7 tahap. Dan seperti yang diketahui tahap pertama adalah ikat hati. 

Seperti kita semua maklum, fasa ini sebenarnya memerlukan pengorbanan seorang daie untuk benar2 melihat potensi mad'unya. Jika kita sibuk dengan tugasan harian, maka pengorbanan kita adalah menetapkan masa secara berkala untuk bertemu mad'u tersebut. Paling minimum seminggu sekali. Kalau kita ada banyak masa, kita harus fikir ada tak masa untuk mad'u kita?

Melalui pengalaman ana, kebanyakan proses mengumpulkan mad'u ni berjalan dengan baik, tetapi bukan apabila nak meng'approach' mad'u atau mem-follow-up mereka. Kenapakah? 

Post ni pun untuk mengingatkan penulis jugak. Sebenarnya banyak "hati2" di luar sana yang sudah tersentuh dengan tarbiah. Cuma mereka perlu digilapkan lagi. Cuba tanya diri kita sendiri, macam mana kita boleh sampai tahap macam ni sekarang (yang faham tentang dakwah)? Adakah nilai usaha kita sama dengan kakak2 yang bersusah payah untuk fahamkan kita? 

Ana yakin, ketidak berkesanan dalam mengikat hati mad'u adalah salah satu faktor kegagalan untuk mad'u tu tsiqah dengan kita, apatah lagi untuk bersama2 kita dalam rantaian perjuangan ini. Dulu pun ana ingat apa yang kita buat ni akan dapat hasil yang cepat (perubahan memakan masa kan?mesti lama), tapi sekarang ana faham. Semuanya memakan masa ukhti, menuntut pengorbanan kita. Adakah pengorbanan kita benar2 cukup?

Semoga kita lebih allert dengan perkembangan mad'u kita lepas ni. Kalau kita rasa benda tu penting, mesti kita akan berusaha ke arah tu. Semoga kita tak rasa senang dengan tarbiah yang kita dapat. Kehidupan kita nampak indah bila kita hidup sesama akhwat. Tapi cuba kita keluar dari zon tu, mesti kita akan rasa sedih dan cakap "Apa yang aku dah buat untuk Islam?" "Kenapa aku tak ajak manusia lain rasa apa yang aku rasa sekarang?".

Jadi sebagai seorang yang dah faham apa tugas kita, harapnya kita tak bergantung kepada pengarahan semata-mata. Atau buat bila rasa aura gerun kat akhwat yang lain, supaya tak kena taujih yang teruk2. Bukan itu ukhti. Tapi, sebab kita faham tugas kita tak kan selesai selagi semua manusia tidak tunduk pada Allah. Allahu ghayatuna. Insya-Allah. Moga ada perubahan.

Salam perjuangan buat akhwat sekalian :)
Asifah jiddan atas kata2 yang mengguris hati atau terasa. 


1 comments:

Anonymous said...

terbaikkkk!!!!

memang dakwah itu memerlukan pengorbanan...
kadang2 kita cepat untuk 'judge' mereka tanpa serius dalam memikirkan solusi kpd masalah mereka yg banyak xsettle..kita banyak menyalahkan mereka..

moga diri ini ikhlas dalam berbuat

Post a Comment