Friday, July 13, 2012

Bergaullah dengan golongan yang soleh..

Bismillah
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk menulis sesuatu pada kali ini.



Menutup aurat dengan sempurna lebih manis kan? ^^,' 

Seperti yang kita selalu dengar, salah satu di antara ubat hati adalah bergaul dengan golongan yang soleh.

Seperti apa yang saya alami, dengan bergaul bersama golongan yang soleh, yang bersama-sama mahu memperbaiki diri menjadikan kita lebih memuhasabahkan diri. Muhasabah dengan menjadi kagum dengan perwatakan2 mereka. Setiap butir bicara yang lahir dari mulut mereka sangat meresap ke dalam hati. Sungguh, ianya satu nikmat yang sangat perlu disyukuri.

Suatu nikmat yang tidak terhingga apabila Allah memberi peluang untuk bersama mereka.Dan sedikit sebanyak memberi kesan di hati untuk sentiasa memperbaiki diri. Alhamdulillah.

Jadi, usah malu bergaul dengan orang2 yang soleh. Buangkan persepsi apabila ingin menjadi ke arah yang lebih baik sebagai "bajet baik". Namun, kejarlah ganjaran dari kebaikan yang kita lakukan kerana ia adalah bekalan kita di akhirat nanti. Ya, walau kita seakrab mana pun di dunia, namun kita pasti keseorangan di akhirat kelak. Justeru, pilihlah teman yang membawa kepada keuntungan kita di akhirat.

Jika teman jauh dari pegangan agama, semestinya kita yang sedar perlu mengajak mereka ke arah yang diredhai Allah. Bukan menjauhkan diri. Apatah lagi melabel mereka dengan gelaran yang tidak diajarkan dalam Islam.

Itulah kepentingan untuk beramal jamaie, berkumpulan, agar kita saling menasihati ke arah kebaikan dan saling memperkuatkan hati kita agar tetap istiqamah dalam jalan tarbiah, jalan untuk mendapat didikan Islam yang sebenar dengan pengamalan yang sebenar.

Insya-Allah...:) Tsabat hingga ke akhirnya..

asma amanina
24 Sha'ban 1433H
Kuala Terengganu.

0 comments:

Post a Comment