Monday, August 13, 2012

Ramadhan dan keampunan

Bismillah walhamdulillah
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, Allah masih memberi peluang untuk memperbaiki diri. Lagi2 bulan Ramadhan ni..

Semalam, dalam perjalanan ke rumah abang saya di Klang, saya terdengar kata2 kak Wardina berkenaan hari raya. Maksud dia lebih kurang, kalau kita menyambut Hari Raya tanpa dengan keadaan diri kita yang bertambah baik, lebih soleh, maknanya tak de ape sebenarnye yang kita perlu sambutkan. Sebab sambutan hari raya tu untuk kita meraikan kemenangan kita. Kata2 ni sedikit sebanyak terpantul balik di wajah saya. Ramadhan hampir meninggalkan aku, tapi aku?

Dan semalam jugak, saya menerima mesej dari murobbiah tercinta.

Allahumma innaka 'afuwwun kareem tuhibbul 'afw fa'afu 'anna..adakah hati2 kita masih belum mampu dijinakkan dengan iman sepenuhnya? marilah kita sama2 menghitung dan menyelidik diri agar kita sentiasa sedar dengan kelemahan dan kekerdilan kita selama bergelar seorang manusia. Manfaatkan sungguh2 hari2 yang masih berbaki di Ramadhan ini. Moga2 dipertemukan dengan lailatul qadr. insya-Allah.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jazakillah atas ingatan itu. T.T betul2 terpana. 

Sabtu lepas alhamdulillah dapat jugak join program I-Medik tu.



Masa mula2 datang tu rasa macam betul ke nak datang? Nasib baik Jiha yang ajak, dia pun bukan medic student jugak. Rata2 yang datang tu semua amek Medic hehe Segan jugak sebenarnye. Lagi2 diorang ni belaja oversea. Terasa kekerdilan time tu..

Tapi, best jugak tahu skit2 la kan tentang profession doktor ni. Bukan calang2 orang.

Dan bila join program ni, rasa macam "Ok, kite perlu sambung sampai phD jiha."

Sebab banyak faktor. Terutamanya faktor umat Islam dan bidang professional. Bila dah professional, kita boleh jadi tempat rujukan, dan insya-Allah lebih mudah untuk diterima masyarakat untuk masuk berDk.

Dan, bermula dari sekarang lah kita perlu bina karakter orang2 yang berjaya. Jangan rendah diri, mudah putus asa. Sebab dengan usaha, insya-Allah boleh. :)

Dan lastly, jom kita renungkan kembali hadis nabi ni:

"Rasulullah -Shollallahu ‘alaihi wasallam- naik ke atas mimbar seraya bersabda :
"Amiin…amiin…amiin". Beliau ditanya, "Wahai Rasulullah, engkau tidak pernah melakukan seperti ini". Beliau menjawab, "Jibril -alaihis salam- berkata kepadaku, "Semoga kecelakaan bagi seorang hamba yang didatangi oleh bulan Ramadan, namun tidak diberi keampunan", maka saya pun berkata, "Amiin". [HR. Ibnu Khuzaimah dalam Shohih-nya (3/192), Ahmad dalam Al-Musnad (2/246 & 254), dan Al-Baihaqiy dalam As-Sunan (4/204). Di-shohih-kan oleh Al-Albaniy dalam Shohih Al-Adab Al-Mufrod (646)]
 
Semoga amal perbuatan kita di bulan Ramadhan ni diterima dan mendapat keampunan Allah. Amieen.


Teratak Ibunda Ayahanda
Kuala Lumpur

2 comments:

Post a Comment