Saturday, October 15, 2011

Mukhayyam 0ct 2011~~


Bismillah alhamdulillah
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah3x segala pujian buat ALLAH S.W.T dan setinggi2 kesyukuran atas segala nikmatnya terutama nikmat terbesar iaitu iman dan Islam. Thumma alhamdulillah :)

Alhamdulillah mukhayyam yang julung2 kalinya diadakan berjalan dengan lancar. Banyak input, ibrah (pengajaran) yang dapat diperoleh.

Antaranya:

1. Explorace.


Explorace buat kat pantai.
Apa yang best?
Bila instructer bagi arahan buat istana pasir, perasaan macam best sangat, rasa bahagia sebab dah lama tak luangkan masa untuk bersantai. Hanya sibuk dengan aktiviti2 akademik yang hanya berkisar di kawasan kampus.

Yang menyentuh hati?
Bila game tu berkait dengan pengorbanan. Serius tersentuh. Bukan senang untuk berkorban untuk sesuatu yang berharga nilaiannya pada kita. Dalam permainan ni, kami dikehendaki untuk mengorbankan barang yang berharga untuk dapat 'tiket' agar game cepat selesai. Barang tu memang betul2 perlu dikorbankan. Takkan bagi balik. Tapi, dapat semula di hujung program. Tak expect pun dapat balik :)

Yang rileks?
Jawab 10 soalan bawah pokok. Tapi mencabar. Lagi2 bila tanya bab sirah. ^^,'

2. Masak makanan sendiri.


Masak nasi guna ranting2, kayu2, dan sabut. Memang manual.

Makan nasi lauknya sardin. Terbaik!~~

Secara jujurnya, memang tak pernah lagi masak nasi manual macam ni, guna kayu kayan. Inilah first time, dan alhamdulillah nasi tu masak, sardin pun sama. Sangat excited bila tengok nasi mendidih nak masak ^^.

3. Slot muhasabah secara tak langung.

Menjadikan kita sedar siapa diri kita sebenar. Tak cukup hanya mengatakan kita mencintai ALLAH tanpa dibuktikan dengan amalan zahirnya. Astaghfirullahal'azim3x

4. Kawad kaki ala2 KRS.

Bila kawad of course ada relationship dengan disiplin, alert dengan arahan dan sebagainya. Dan yang paling terkesan bila dapat kawad ni ialah teringat zaman muda2 berkawad kat sekolah. Serius rindu.

Dan program berakhir lebih kurang jam 1.00 petang tadi. Dan kami pun pulang bersama tunggangan masing2. Alhamdulillah selamat sampai. Mudah2an tiap keringat yang diperoleh demi ALLAH dan Islam, bernilai di sisiNYA dan menjadi saham di akhirat. Insya-ALLAH.

"Takkan surut walau selangkah
Takkan henti walau sejenak
Cita kami hidup mulia
Atau mati mendapat syurga."

Gempur syahid!
~Fastabiqul khairat~ =)

6 comments:

k.wani said...

alhamdulillah.. sgt bahagia melihat akhwat2 bahagia walau kejauhan.. rindu antuna <3

amanina baharuddin said...

rindu anti jua :) meh la dtg join kami ^^,v insyaALLAH ad jodoh, jumpe lagi...

Anonymous said...

cantik blog..colorful..ASADULLAH!!! haumm..

cik epal said...

camping ni sgt best...prgram sblum2 ni tk dpt nak kenal dgn akhawat secara dekat..mkn same..tido same..buat task same2...all of u complete me..

akademi gpms ~ wif luvs

amanina baharuddin said...

anonymous: Haum!!!
cik epal: Alhamdulillah, kenangan untuk dirindui :)

umatMuhammad said...

ukhti!

nak jugak cheersongs tu ek..
umar al-khatab!
al-khatab!
al-khatab!
Allahuakhbar!

ana sampai u kul 1.40..terus siap2 pergi ko-K..tak sempat tukar attire pun. tapi tenaang je masa ko-K coz ana belajar Quran..malam tu terus collapse.

jzkk entrinya. gmbr jangan lupa emel ya.

Post a Comment