Saturday, August 20, 2011

Al-Mathurat


Bismillah walhamdulillah.

Alhamdulillah masih dikuatkan tubuh badan untuk beribadah kepada ALLAH S.W.T.
Wa sollu'alan nabi.

Al-mathurat.

Adakah anda pertama kali mendengarnya?
Atau anda dahulu pernah mengamalkannya?
Atau anda memang mengamalkannya hingga ke saat ini? Alhamdulillah.

Kali pertama saya mendengar perkataan Al-mathurat dan mengamalkannya adalah ketika saya belajar di sekolah menengah agama dahulu. Kami beramai2 mengalunkan zikir ini ketika waktu subuh dan asar.

Saya tidak punya banyak ilmu untuk berkongsi mengenai Al-mathurat ini. Namun di sini saya ingin berkongsi tentang artikel dari sumber internet mengenai Al-mathurat ini.

Al-mathurat (Al-Wazhifah Al-Kubra) mana merupakan zikir-zikir Rasulullah s.a.w. Zikir-zikir di dalam Mathurat sangat sesuai untuk diamalkan oleh setiap Muslim pada sepanjang waktu namun kebiasaanya di baca sesudah solat Subuh dan solat Asar.

Zikir al-mathurat dimulai dengan bacaan yg bermaksud “aku memohon perlindungan Allah,yang Maha Mendengar,Maha Mengetahui, dari gangguan syaitan yang direjam“. Ayat ini membawa erti bahawa setiap insan harus menyerahkan diri kepada Allah sebelum melakukan apa-apa perkara sekaligus menunjukkan betapa besarnya harapan seorang hamba Allah dan berusaha untuk menghindarkan diri dari sesuatu yang menyesatkan.

Bacaan ummul kitab (al-Fatihah) dalam zikir mathurat merupakan satu bacaan Agung. InsyaAllah kita akan memperoleh pahala yg besar jika membaca dan menghayati isi kandungannya. Rasulullah s.a.w bersabda; ” Demi Allah yang nyawaku di tangan-Nya,belum ada surah yg diturunkan di dalam Taurat,Injil,Zabur atau Furqan yang menandinginya.Dialah tujuh Mithani dan Quran yang agung yang diberikan kepadaku.”

Membaca surah al-Baqarah dalam zikir mathurat juga memperoleh pahala yang besar. Dari Ibnu Mas’ud, Rasulullah s.a.w bersabda,
Sesiapa membaca sepuluh ayat dari surah al-Baqarah di awal siang nescaya ia tidak didekati oleh syaitan sampai petang,jika dibaca waktu malam nescaya syaitan tidak akan mendekatinya sampai pagi. Tidak akan dilihatnya apa-apa yang buruk menimpa keluarganya atau hartanya.” (Riwayat al-Darami dan Baihaqi)

Membaca ayat kursi juga boleh menghindari kita dari gangguan syaitan. Dari Ibnu Mas’ud sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda:
Siapa yang membaca sepuluh ayat,ayat-ayat surah al-Baqarah,ayat kursi,dua ayat selepasnya dan hujung surah al-Baqarah nescaya syaitan tidak akan masuk dalam rumahnya sampai pagi” (Riwayat Tabrani dan Hakim)

Semua bacaaan dan zikir yang berada di dalam al-mathurat terdapat beberapa keutamaan yang dijanjikan Allah SWT terhadap utusannya Rasulullah s.a.w. Hanya insan yang ,mengetahui betapa besarnya nilai zikir dan doa dalam kehidupan seharian yang ingin menghayati dan mengamalkannya.

Semoga ikhwah dan akhawat sekalian mendapat petunjuk dan hidayah dari-Nya utk terus istiqomah dalam mengamalkan bacaan zikir al-mathurat ini. Amin ya rabbal ‘alamin.

Jadi, dengan mengetahui sedikit sebanyak tentang Al-mathurat tadi, diharapkan untuk diri saya yang menulis ini, jua anda yang membaca, sama2lah kita mengamalkannya dengan konsisten.

Saya ingin berkongsi tentang firman ALLAH S.W.T di dalam surah An-nisa' ayat 142:

Sesungguhnya orang munafik itu hendak menipu ALLAH, tetapi ALLAH-lah yang menipu mereka. (dengan maksud ALLAH membiarkan mereka dalam pengakuan beriman, sebab itu mereka dilayani seperti melayani orang mukmin. Dalam pada itu ALLAH telah menyediakan neraka buat mereka sebagai pembalasan tipuan mereka itu.) Apabila mereka berdiri untuk solat, mereka lakukan dengan malas. Mereka bermaksud riya' (ingin dipuji ) di hadapan manusia. Dan mereka tidak mengingat ALLAH kecuali sedikit sekali.

Dan satu lagi firman ALLAH S.W.T di dalam surah Al-ahzab ayat 41-42:

Wahai orang2 yang beriman! Ingatlah kepada ALLAH , dengan mengingat namaNya sebanyak-banyaknya. Dan bertasbihlah kepadaNYA pada waktu pagi dan petang.

Jadi, makanya dengan mengamalkan bacaan Al-mathurat ini, mudah2an menjadikan diri kita untuk memaksimakan masa seharian kita dengan mengingati ALLAH S.W.T, kerana itulah antara ciri2 orang yang beriman.

InsyaALLAH :)

~Bersama menjadi insan yang muslih (yang sentiasa memperbaiki diri)~

0 comments:

Post a Comment