Wednesday, September 29, 2010

hidup untuk memberi

bismillah alhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Segala puji bagi ALLAH yang memberi ruang dan peluang untuk mengepost something hari ini.

"Hidup untuk memberi" - quote ini selalu didengari. Semenjak datang Terengganu selepas cuti raya ni, banyak perkara-perkara yang membuka hati dan minda saya. Rasa lebih baik. Alhamdulillah.

Salah satunya adalah saya nampak yang terlalu bergantung pada pengisian manusia lain adalah sangat tidak menyeronokkan. Maksudnya, terlalu mengharap ilmu yang disampaikan sepenuhnya dari orang lain tanpa berusaha menambah atau memberi masukan. Mungkin waktu tu, semangat untuk mendengar sangat tinggi hingga tak semangat nak tambah atau bagi masukan.

Dan terlalu menganggap seseorang tu adalah baik dari semua aspek adalah sangat tidak wajar walaupun jawatan yang dipegang adalah hebat. Kita dan dia sama-sama manusia, dan manusia tidak sempurna. Namun, perlu berusaha memperbaiki diri.

Satu lagi saya merasakan, menjauhi prasangka mengindahkan ukhwah sesama muslimat. Lupakan perasaan yang memakan hati dan menambah dosa sendiri. Tapi hidupkan sifat kasih-sayang sesama kita =D.

Jadinya, berilah mengikut kemampuan kita. Semudah-mudah perbuatan seperti senyuman mahupun yang lebih dari itu. Tapi jangan lupa update kan niat hanya kerana ALLAH kerana dengan niat itulah nilaian amal kita lebih berharga. ^_^

sekian.
PSNZ, 10:28 AM

0 comments:

Post a Comment