Tuesday, July 9, 2013

Ramadhan kareem.!

Assalammualaikum wbt.
Alhamdulillah..Ramadhan telah mnjelma..
Allahuakram !

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya. Insya-Allah..:)

Sebenarnya tak dapat dinafikan manusia ada banyak sangat kelemahan dan kekurangan. Pengalaman2 dan situasi2 tertentu yang dihadapi memang benar2 menguji sejauh mana keimanan dan kesabaran manusia. Kadang2 sampai satu tahap yang kita tak dapat nak terima hakikat kelemahan manusia tu sebab bagi kita dia sepatutnya sedar dengan apa yang dilakukan. Tapi hakikatnya tidak. Tapi mungkin bukan pada semua orang dan tidak pada setiap waktu.

Dan natijah kepada mind set ni menyebabkan kita gagal untuk mengawal emosi. Sekaligus terpancar pada tingkah laku kita. Kemungkinan ianya sukar untuk dilupakan sehingga beberapa tempoh yang tertentu.

Walaupun masa berlalu, adakalanya kenangan yang lampau menjadikan seseorang itu sudah tidak punya rasa sepertimana tatkala harapannya di awal waktu. Suasana menjadi hambar. Seperti sudah tidak mengharap dan mendambakan keindahan yang diharapkannya dulu.

Begitulah apa yang berlaku. Masakan kita tidak sedih dengan apa yang berlaku. Namun hakikat kelemahan manusia tu memang harus diterima.

Jadi, moga Ramadhan kali ini menjadikan kita lebih menyedari hakikat seorang hamba yang tidak akan mampu berpaut tanpa kuasa Tuhannya. Merayu dan berdoalah pada Allah  agar sentiasa memberi petunjuk, keimanan beserta kesabaran yang jauh dari tuntutan nafsu sendiri. Juga tsabat dan istiqamah dalam memperjuangkan diri demi islam..Insya-Allah :)

Salam Ramadhan Almubarak.

Daripada,
Sang musafir lara.
1Ramadhan 1434 H.



0 comments:

Post a Comment