Monday, April 11, 2011

ragam kehidupan



bismillah walhamdulillah
assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah segala puji bagi ALLAH yang Maha Kuasa jua pengatur cerita kehidupan yang terbaik. Wa sollu'alan nabi.

Alhamdulillah harini telah selesai final exam untuk amali subjek Asas Penyediaan Makanan. Agak menyedihkan bila creme caramel yang dibuat, tak menjadi. Tapi hati sedikit berbunga bila menu yang dimasak iaitu Fish and Chip dijadikan pilihan lecturer untuk santapan tengah hari beliau. =D Alhamdulillah yang tak terlafaznya.

***Masuk kepada bab ragam kehidupan, sekadar ingin menyatakan bahawa benarlah kata-kata seorang sahabat semalam "Usah berharap kebaikan yang kita lakukan dibalas dengan kebaikan oleh manusia, tapi yakinlah bahawa ALLAH melihat dan ganjaranNYA, subhanallah lebih hebat lagi untuk ALLAH bagi ganjaran tu."


Dan ya, sekarang adalah waktu semua pelajar untuk menelaah pelajaran ekoran final exam yang akan dijalankan pada minggu depan, insyaALLAH. Namun, usahlah kesibukan dunia yang fana ini menjadikan kita orang yang 'terlalai' dengan amanah2 yang dipertanggungjawabkan. Walaupun amanah tu sekecil zarah pun, tapi ia tetap perlu dilaksanakan.

Buat kita yang ditarbiah, buktikanlah pada diri yang tarbiah Islamiah ini mengajar kita untuk berubah. Sentiasa berubah yang positif, walaupun sedikit. Bukan berubah yang lebih teruk. Atau mengganggap, tiada apa yang perlu diubahkan. Sudah benar2 sempurnakah kita? Fikirlah dengan akal yang didorong oleh agama, bukan dengan akal yang tiada penjaganya, yang bertindak mengikut nafsunya.

Jua sedikit terkilan dengan sikap kita yang sentiasa melakukan sesuatu untuk kepentingan diri, jika tak berkepentingan maka ia ditinggalkan. Moga kita sentiasa faham bahawa, sebagai muslimah yang ditarbiah, didiklah diri agar bisa bermanfaat bagi orang disekelilingmu. Tidak usah melihat yang jauh, namun lihatlah mereka yang sentiasa bersama kita.

Moga hari2 yang mendatang, bisa menjadikan kita manusia yang matang dan hebat peribadi yang terhasil dari didikan tarbiah Islamnya. Amien ya Rabbana ^^,

2 comments:

saya said...

salam, wah3x bangga ada shbat spertimu. Bisa dishnya jadi lunch lecturer! BANGGA YANG AMAT!!!ana pun x penah dgar lecterur nk bungkus dish ana buat. Student food tech aja udah bisa pikat ati lecturer,perlu KERJA KERAS nih!

amanina baharuddin said...

wasalam ukhti. alhamdulillah, ana pun terkejut. ye, always work smart! insyaALLAH~~

Post a Comment